«احضار» در همان مسیر محتوایی و ساختاری «او یک فرشته بود» است / جامعه به سریالهای متفاوت نیاز دارد
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۲۰۸۶
رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون که در آثار متعددی از جمله سریالهای «پنجمین خورشید»، «کیمیا» و «دادستان» ایفای نقش کرده است با اشاره به اینکه سریال «احضار» اثری متفاوت است تأکید کرد که این سریال در همان مسیر محتوایی و ساختاری «او یک فرشته بود» قرار دارد.
رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: به نظر من یکی از بزرگترین امتیازهای سریال «احضار» متفاوت بودن این سریال است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
توکلی خاطرنشان کرد: «احضار» اثری متفاوت و ارزشمند است. ممکن است ایرادهایی داشته باشد که طبیعی است و برخی افراد با نظرات و سلایق مختلف ممکن است از این سریال لذت نبرند اما به نظر من همین که تولیدکنندگان این سریال و به خصوص کارگردان آن علیرضا افخمی جسارت و جرأت ساخت یک اثر متفاوت را داشتهاند تحسین برانگیز است. ما به تغییراتی اساسی در سریالسازی نیاز داریم و باید به نگاه و ذائقه تماشاگر توجه داشته باشیم.
او افزود: یکی از اصلیترین دلایل حضور من در این سریال متفاوت بودن آن است و نکته بعدی به شناختی برمیگردد که نسبت به عوامل تولید آن داشتم و میدانستم با تیمی قدرتمند و حرفهای روبرو هستم.
این بازیگر درباره ژانر سریال «احضار» گفت: بحث زیادی درباره ترسناک بودن یا ترسناک نبودن این سریال مطرح شده است و به نظر من چنین مباحثی در اولویت نیست. اگر سریال بر اساس لایههای زیرینش در قصهپردازی میتواند بر ضمیر ناخودآگاه مخاطبش تأثیر بگذارد قطعاً اثر موفقی بوده است. محتوای مضمونی سریال «احضار» به شکلی است که غیر مستقیم به مخاطبش منتقل میشود. اگر ما بخواهیم به صورت مستقیم به مخاطب درباره مرگ و اعتقادات زندگی پس از مرگ صحبت کنیم قطعاً دلچسب نیست و به نظر من فیلمساز باهوشی چون علیرضا افخمی با جذابیتهای سمعی بصری و روایی اثری تولید کرده که میتواند نظر مخاطب را به خود جلب کند. همانطور که تأکید کردم جامعه به سریالهای متفاوت نیاز دارد و «احضار» این ویژگی مهم را دارد.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «او یک فرشته بود» در ادامه اظهاراتش گفت: سریال «احضار در راستای همان مسیر محتوایی و ساختاری سریال «او یک فرشته بود» است. در آثار افخمی با نوع نگاهی خاص و به شدت دینی و مذهبی روبرو هستیم که بسیار انسانی و هدفمند است. من نیز به عنوان بازیگر در این آثار حضور داشتهام و قضاوت اصلی درباره آن با مردم است.
توکلی درباره همبازی شدن با کسانی که اولین تجربه بازیگری خود را با این سریال کسب کردهاند، گفت: من به اینکه با افراد بیتجربهای کار کردهام که استعداد بالایی دارند افتخار میکنم. در این سریال با انتخاب هوشمندانه در ترکیب بازیگران مواجه هستیم. بازیگران جوان این اثر دیالوگهای پرمعنا و مفهومی که گفته میشود را به خوبی میشناسند و میفهمند و به هیچوجه احساس نکردم که با افراد آماتور و بی تجربه کار میکنم.
این بازیگر در ادامه تصریح کرد: به نظر من ما در نوع نگاهی که در سریال «احضار» میبینیم هنوز نوجوان هستیم. کاراکتر باید با دیالوگهایی که به زبان میآورد جذابیت ایجاد کند و ما وارد فصل تازهای از سریالسازی شدهایم که به نظر من متقاعد کردن مدیران و دوستان در صداوسیما برای ساخت اینگونه آثار کار بسیار سخت و ارزشمندی است. اینگونه آثار را نمیتوان آثاری کاملاً ترسناک دانست، به نظر من جنسی از معرفت روحی را در «احضار» شاهد هستیم و فقط ترساندن یا جذابیت در اثر مطرح نیست.
او افزود: قطعاً اگر زمان کافی برای تولید سریال وجود داشت علیرضا افخمی تغییرات بسیاری در فیلمبرداری، رنگآمیزی، نوع نگاه و حتی فیلمنامه ایجاد میکرد که البته تعجیل در تولید آثار مناسبتی مثل سریالهای ماه رمضان کار را همیشه سخت میکند. من هم زمانی «سگهای پوشالی» را ساختم و قصدم ورود ژانری جدید به سینمای ایران بود اما آنقدر از این کار حمایت نشد و نگاههای نادرست وجود داشت که نتوانستیم مسیر را ادامه دهیم. به نظر من ساخت آثاری چون «احضار» اتفاق خوبی است و باید از این اتفاقات حمایت کنیم. من به شخصه هر وقت اثر متفاوت و موفقی در تلویزیون میبینم با عوامل تولیدش تماس میگیرم و به آنها خسته نباشید میگویم.
این بازیگر در پایان تأکید کرد: قطعاً سریالها باید نقد و تحلیل شوند و اگر انتقادی هم داریم بهتر است این انتقادها سازنده باشد و از روی نگاه شخصی و بخل و کینه نقد کردن لطمات جبرانناپذیری و به فرهنگ و هنر ما وارد میشود. قبل از هر چیز بهتر است تا پایان سریال را دنبال کنیم و بعد به نقد کامل آن بپردازیم. ما باید این تابوها که نباید به قصهها و مسائلی چون زندگی در دنیای پس از مرگ بپردازیم را بشکنیم و امیدوارم فضایی در عرصه سریالسازی ایجاد شود که بدون سانسور بتوانیم چنین آثاری بسازیم و اینگونه مفاهیم معنوی را به مخاطبان منتقل کنیم.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: بازیگر سینما و تلویزیون جامعه مرگ ماه رمضان سینمای ایران تلویزیون فرهنگ و هنر ماه رمضان احضار علیرضا افخمی او یک فرشته بود رضا توکلی او یک فرشته سریال سازی نظر من
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۲۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
آفتابنیوز :
این روزها سریالهایی در راه تلویزیوناند و در عین حال برخی از تلویزیونیهای با قدمت هم با کاری جدید سر از نمایشخانگی درمیآورند.
پیگیریهایی که انجام شده این روزها تلویزیون ۵۲ سریال در حال پیشتولید و تولید دارد که از سمتِ سیمافیلم پیش میرود و سریالهایی هم توسط برخی از سازمانها و نهادهای فرهنگی پیش میرود که به روال گذشته برای پخش از تلویزیون ساخته میشوند.
به طور مثال سریال «بوقچی» که مجموعه تلویزیونی فوتبالی است، البته در دهههای گذشته داریوش ارجمند و اکبر عبدی سریال «به سوی افتخار» را با فضای مافیای فوتبال به آنتن تلویزیون رساندند. یا «پژمان» با بازی پژمان جمشیدی و پرداختن به بازیکنان شناخته شده و مصائب و مشکلاتشان، «سه پنج دو» به گونهای سرمایهگذاران و مافیای فوتبال، «آخرین بازی» و «لژیونر» هم جزو دیگر کارهای فوتبالی به شمار میرود که تاکنون در ساختار تلویزیون به آنها پرداخته شده است.
البته این روزها «پرویز خان» هم بعد از حضور در جشنواره فیلم فجر و اکران در سینما به شبکه نمایشخانگی آمده است.
حالا باید دید «بوقچی» با چه هدفی ساخته شده و تنها قصدِ به هیجان درآوردن مخاطب به واسطه پرداختن به «فوتبال» در یک اثر نمایشی را دارد یا به دنبال اهدافی دیگر است؟
این سریال در تهران به فیلمبرداری خودش ادامه میدهد و پیگیریها نشان میدهد تا تیرماه تصویربرداری سریال ادامه خواهد داشت. حسن حبیبزاده کارگردانی سریال را برعهده دارد و گفته میشود موسسه هنری سوره آن را تهیه میکند. در این سریال حسن پورشیرازی، امیر غفارمنش، آرش نوذری، امیر کربلاییزاده، شهره سلطانی، رامین ناصر نصیر و بسیاری دیگر از هنرمندان به ایفای نقش میپردازند.
اما سریالی دیگر که تلویزیونیهای قدیم به سمتِ آن رفتهاند یک سریال فانتزی در حوزه کودک و نوجوان است که برای اولین بار داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ در برنامه تحویل سال یک خبر کوتاهی از آن داد. سریال «لالایی» که قرار است با بازی او بعد از مدتها غیبت و البته فضایی متفاوت از یکی از پلتفرمهای نمایشخانگی پخش شود.
این سریال به کارگردانی احمد درویشعلیپور که سالها با داریوش فرضیایی کار کرده و «سرزمین بالشها» را با او در شبکه نمایشخانگی داشت این روزها در اواخر تصویربرداری به سر میبرند و گروه در تهران مشغول فعالیتاند تا اواخر اردیبهشتماه کار به پایان برسد. قرار است این سریال امسال در یکی از پلتفرمهای نمایشخانگی پخش شود.
امیر کربلاییزاده که مدتها از او خبری نیست و بیشتر به آموزش استندآپ کمدی و اجرای تئاتر مشغول است در این سریال به ایفای نقش میپردازد و فرهاد بشارتی هم چندی پیش از حضور خود در این سریال خبر داده بود. قطعاً بازگشت داریوش فرضیایی بعد از مدتها با سریالی در شبکه نمایشخانگی را میتوان به فال نیک گرفت، چون خبرها حاکی از همکاری مجدد او با تلویزیون است.
سریال «لالایی» و نقشآفرینی داریوش فرضیایی متفاوت از کارهایی است که تاکنون از او به عنوان کاراکتر عمو پورنگ دیده شده است. در عین حال باید دید با حضور او و هنرمندانی که در «محل گل و بلبل» و برخی از پروژههایی که او و دوستان داریوش فرضیایی فعالیت داشتهاند میتواند اقبال را نسبت به محدود کارهای کودکانه نمایشخانگی برگرداند یا خیر.
منبع: خبرگزاری تسنیم